Handel elektroniczny
Do rozwijających się najprężniej sfer działalności przedsiębiorstw w Internecie zakwalifikować z pewnością trzeba handel elektroniczny. Sama idea sprzedaży na odległość nie jest nowa. Od dziesięcioleci stosują ją różne przedsiębiorstwa by poszerzyć swój rynek zbytu. Pierwszą formą sprzedaży wysyłkowej były katalogi papierowe, lecz wraz z upowszechnieniem się komputerów szybko zaadaptowano nowe medium do tego rodzaju działalności. Jeszcze przed rozpowszechnieniem się Internetu kwitł handel elektroniczny (aczkolwiek raczej za granicą), a zakupy można było robić łącząc się z serwerem sprzedawcy za pośrednictwem modemu i zwykłej linii telefonicznej. Oczywiście upowszechnienie się komercyjnego Internetu tylko ułatwiło sprzedawcom dostęp do nowych rzesz odbiorców.
Początkowo technologie nie były tak rozwinięte jak obecnie i jedynie duże firmy stać było na założenie sklepu internetowego. Wraz z postępem technologia trafiała do coraz mniejszych firm i obecnie niemal każdy ma możliwość otworzenia swojego sklepu internetowego. Daje to wiele oszczędności i możliwości. Nie jest potrzebne opłacanie czynszu za sklep stacjonarny, a rynek zbytu nie jest ograniczony lokalnie. Powoduje to oczywiście inne problemy, o których wspomnę dalej.
Budowa sklepu internetowego przebiega nieco inaczej niż w przypadku serwisu www o charakterze wyłącznie informacyjnym. Jest dużo bardziej skomplikowana ponieważ sklep jest znacznie bardziej złożoną aplikacją. Wpływa to na koszty, które jednak i tak są z reguły sporo mniejsze niż w przypadku utrzymania sklepu tradycyjnego. Dziś mamy do czynienia z kilkoma rodzajami sklepów elektronicznych. Najbardziej klasyczną i rozpowszechnioną formą jest sklep na własność, zbudowany w oparciu o autorskie lub typu open source oprogramowanie. Koszty utrzymania ograniczają się do przedłużania domeny i serwera oraz ewentualnych kosztów związanych z wprowadzaniem modyfikacji. Inną grupą sklepów elektronicznych są sklepy w modelu SaaS, które zwykle oferowane są w formie abonamentu. Tutaj nie mamy sklepu w zasadzie na własność, a jedynie go wynajmujemy od dostawcy. Nie musimy jednorazowo płacić za stworzenie go, ale co miesiąc opłacamy abonament. Nie mamy również jakiegokolwiek wpływu na technologię i mechanizmy oferowane przez oprogramowanie sklepu. Ostatnią formą jest platforma Allegro, która z serwisu aukcyjnego przemieniła się w ogromną platformę handlową, w której mamy możliwość otwarcia własnego straganu. Zdani jesteśmy w pełni na ten portal jednak zyskujemy dostęp do potencjalnie ogromnego rynku w wyniku powszechnej znajomości marki Allegro.
Handel w sieci nie jest jednak tak prosty jak może się wydawać. Sklepów przybywa każdego dnia i nie tak łatwo przebić się ze swoją ofertą. W przypadku handlu w Internecie jeszcze bardziej niż w innych branżach zdani jesteśmy na potrzebę szerokiego pozycjonowania sklepu internetowego by zwiększyć swoje szanse na dotarcie do konsumenta.